



Neden deneyimsel pazarlama ve duygusal tasarım önemli hale geldi?
Pazarlamada deneyimlerin önem kazanmasının birden çok sebebi var.
Önemli bir tanesi rekabetin artması ve ürünlerin gitgide birbirine benzemeleriyle artık marka farklılığı yaratmanın çok zorlaşması. Bütün markalar birbirinin neredeyse tıpa tıp benzeri fonksiyonlarda ürünleri, birbirine çok benzeyen formlarda ve ambalajlarda üretince, tüketiciler için marka farkını anlatacak performans ve fonksiyon (ürüne ilişin somut özellikler) dışında başka birşeyler bulmak gerekiyor.
Öte yandan tüketici tercihleri de çok değişti. Hemen her kategoride bolluk artınca, tüketiciler neredeyse her istedikleri ürünlere ulaşabilir hale geldi. Çünkü artan bollukla beraber çeşitlilik yükseldi, ve bir çok ürünün ucuz varyasyonları çıktı. Bu durumda tüketiciler de artık bir ürünü ve markayı tercih etmek için daha güçlü bir neden aramaya başladılar. Dolayısıyla, tüketiciler kendi dünyalarında anlamlı bir farkı olan, kendilerini daha iyi hissettirecek, deneyimi sunan markaya doğru yöneldiler. Markalar ise ürünlerini rakiplerinden anlamlı bir şekilde farklılaştıracak deneyimleri yaratmak üzere yatırımlar yapmaya başladılar.
O yüzden Strabucks sadece kahve satan bir yer değil, bir çok insan için özel bir yaşam deneyimi sunan bir mekandır, ya da herhangi bir kot giymektense Mavi ya da Levis kot giydiğimizde kendimizi daha çekici hissederiz. Hemen her ürün kategorisinde, farklı markalarla, farklı deneyimler yaşarız.
Tasarım marka deneyiminin önemli bir parçasıdır. Sizler benden daha iyi bilirsiniz, bu sebeple bazı objeler daha yumuşak hatlıyken, bazıları daha köşeli oluyor. Ya da bazı ürünlerin tasarımı bize kendimizi "saraylı" hissettirirken, bazıları çok spor ya da çılgın hissettiriyor.
Bu konularda başka yazılar okumak isterseniz, benim içeriğine destek verdiğim http://www.temelaksoy.com/ sitesinde ki yazılara bir gözatabilirsiniz. Bir de sizler de bu bloga hangi marka ya da ürün tasarımı ile ilgili siz ne hissediyorsunuz bunu yazarsanız, hepimiz için örnekler çoğalmış olur.
Ayrıca elbette deneyim sadece markanın tüketicilere verdiği duyguyla sınırlı değil. Marka tüketicilere ulaşana kadar tüketicilere belirli bir deneyimi yaşatabilmek için onlarca strateji izler. Bunlar da artık başka bir notun konusu olsun:-)
Herkese iyi haftalar
İpek
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder